Fa uns anys cap aquí que estem vivint el procés de la transformació digital. No cal dir que aquesta transformació, s’ha vist accelerada, en els darrers mesos, per la pandèmia de la Covid-19.
El tancament provisional d’empreses o la reducció dels seus horaris, ha incrementat la demanda de la presència al món digital. Però també és cert (i generalitzem) que encara hi ha una mancança de cultura digital per una gran part de petites empreses que es veuen “obligades” a entrar en aquest món per buscar alternatives i buscar noves oportunitats de venda. Quan parlem de cultura digital, ens referim al fet que el món d’internet, cada cop és més complex i potser resulta difícil saber per on començar.
La manca d’informació, la inèrcia a fer el que fa tothom, a continuar fent el que hem fet durant els darrers anys o l’acceleració constant dels processos i el fet d’estar pendent contínuament de l’evolució, fa que avui dia, ser-hi a internet, impliqui d’esforços diaris, constants i d’una inversió de temps on molts petits negocis es veuen confusos.
La finalitat del nostre blog és donar a conèixer com funciona el món d’internet, però sense entrar en detalls que ens poden desmoralitzar o que ens faci pensar que és impossible com a negoci entrar en el món digital. El que volem és ensenyar i, si tens curiositat, o almenys quan algú et parli del món d’internet, tinguis unes primeres nocions d’aquest món.
Buscar oportunitats més enllà de la nostra ciutat o àrea geogràfica.
Considerem que hi ha tres aspectes essencials per tenir presència a internet: tenir una bona web, ser-hi a les xarxes socials i treballar el posicionament SEO.
Però no només això és la transformació digital. La transformació digital implica molts altres aspectes. Des de millores internes en els processos, l’assignació de tasques, l’atenció al client, implantació de noves eines que permetin automatitzacions…
El que sí que hem de tenir clar és que el món d’internet, és un món global i cal mirar més enllà de la ciutat on es troba el nostre negoci. Cal obrir noves fronteres i cal obrir la ment i veure més enllà de les oportunitats a les quals, per costum, estem habituats.
Perquè la meva empresa no surt als resultats de cerca de Google?
Per començar aquest procés de la transformació digital, i generalitzarem en aquest apartat, hem de desfer-nos de les nostres creences i hem de ser capaços de posicionar al client en el centre d’atenció de la nostra empresa.
Fins ara, els negocis, oferien una sèrie de serveis o productes a un mercat determinat, a un tipus de client determinat i el client decidia si el servei o producte que oferíem encaixava amb el que buscava i si hi havia un “match”, aquest adquiria el que oferíem.
Actualment els clients tenen molta informació. A un sol clic o una simple consulta a Google poden arribar a trobar el que busquen. I ja no parlem si els usuaris (clients) fan cerques a grans plataformes de venda conegudes mundialment.
És per això que ja no podem pensar a oferir un producte o servei i veure que passa, sinó més aviat pensar en què busquen els clients i veure quina és la nostra capacitat que tenim com empresa per oferir allò que necessiten. I no estem dient que ens hem de desfer del nostre model de negoci, ni ben lluny, però sí que hem de ser capaços de detectar quines millores podem fer per oferir als nostres clients.
Però no ens perdem. Centrem aquest article en un dels aspectes que, ara com ara, és un dels més importants: el posicionament SEO.
Per no fer-ho extens ni amb contexts llargs ni plens de tecnicismes, us direm que el SEO (nomenclatura de Search Engine Optimitation), és la part que s’encarrega de posicionar la teva empresa entre els primers resultats de cerca a un motor de cerques com Google.
No busquis la teva empresa a Google. Busca el que vens.
I no val a enganyar-nos. No es tracta d’anar a Google i posar el nom del teu negoci, sinó anar a Google i posar un dels serveis que l’empresa està oferint. I ens expliquem.
Imaginem que tenim una sabateria que es diu “Sabateria Cordills”. Si nosaltres tenim una mínima presència a internet, per exemple un perfil a una xarxa social amb el nom de Sabateria Cordills, és possible que si anem a Google i escrivim Sabateria Cordills, apareguem entre els primers resultats de cerca.
Això passa per diversos factors que us explicarem en un altre post. Però i si anem a Google i escrivim “sabates esportives”, seria el nostre negoci un dels primers que Google mostraria? Amb tota probabilitat no. De ben segur que apareixerien com a resultat altres empreses, com la nostra competència o grans plataformes mundials que tots coneixem.
Llavors, per què la nostra empresa aparegui en el llistat que mostra Google quan algun usuari escrigui “sabates esportives”, que hauríem de fer? Us donem alguns ítems sense entrar al detall. Com hem dit al principi, la finalitat del nostre blog és donar a conèixer com funciona el món d’internet, però sense entrar en detalls que en poden fer eterns i ens podrien arribar a desmoralitzar.
Aprèn què són les paraules clau i perquè de tenir-les pots aconseguir que Google s’enamori de tu.
Quan un usuari escriu, en aquest cas “sabates esportives” a Google, aquestes paraules les denominarem paraules clau o keywords. Perquè Google detecti la teva web i la posicioni en el llistat de cerques, aquestes paraules, haurien d’estar introduïdes en punts concrets de la teva pàgina web. Així quan un usuari escrigui “sabates esportives”, Google entendrà que la teva web té aquest producte i l’acabarà mostrant com un resultat més de la llista.
D’entrada sembla senzill, oi? Bé, hem de dir que aquest procés, té la seva complexitat, o almenys, requereix una anàlisi prèvia i saber que és el que els usuaris estan buscant a Google i si aquestes paraules clau són les adequades per a tenir al nostre web.
Però altres aspectes que s’han de tenir en compte quan es treballa el posicionament SEO, són per exemple que la nostra web estigui ben indexada a través d’un arxiu sitemap integrat a Google Search Console. O que les fotografies dels nostres articles, en aquest cas les “sabates esportives” tinguin una geolocalització integrada o que aquestes imatges integrin també les paraules clau.
També afectaria el posicionament SEO tenir una web optimitzada i adaptada per a una correcta visualització des de dispositius mòbils. O també hauríem de tenir en compte l’experiència de l’usuari. I així podríem fer una llista de més de 200 punts que afecten en aquest posicionament.
Però no ens aclaparem… el món no es va crear en un dia i tot així encara està en constant formació i evolució. Així que si ens permets, a poc a poc anirem ensenyant aquests i altres aspectes que poden ajudar al teu negoci a tenir una presència a internet i fer els primers passos correctament per aquesta transformació digital.
Abans d’acabar, permet que et donem la referència d’una eina en la qual tot negoci, ja hauria de ser-hi: Google My Business. Una eina essencial per al posicionament SEO Local. Es tracta d’una fitxa de negoci incorporada en el directori de Google on es pot mostrar on està ubicat el teu negoci, quin és el teu horari, la teva web, el teu telèfon de contacte, analitzar quanta gent passa pel teu negoci, quins dies a quines hores, atendre i respondre consultes de clients, publicar ofertes i promocions… comprova que el teu negoci estigui donat d’alta. En properes entrades en el nostre blog, en parlarem.
Esperem que us hàgim apropat una mica més en el món digital i recorda que els clients ho tenen tot a un sol clic i si tu no hi ets, deixaràs d’existir per a ells.