Què és un domini?

D’acord, encara són molts els clients que ens pregunten que és un domini… Així que t’expliquem que és un domini i una eina que “pum” et donarà informació sobre els dominis que tinguis adquirits.

Si hem d’explicar tècnicament que és un domini, hauríem de dir que és el nom únic que rep una pàgina web a internet. Aquest nom serà sempre únic i mai podran existir duplicats o pàgines que comparteixin el mateix nom.

Però com nosaltres volem utilitzar unes paraules menys tècniques, podem dir-te que un domini, bàsicament, seria el nom que escrius en el navegador quan vols consultar una pàgina web. Per exemple quetomara.com.

Mai podran existir dos dominis iguals a internet, el que farà que la teva empresa, negoci, blog, etc. siguin únics. Bé, si hem d’explicar-ho bé, sí que poden existir amb el mateix nom, però no amb la mateixa extensió.

Però anem per parts.

Parts d’un domini?

Un domini estarà sempre compost per dues parts: Per una banda el nom del domini i per l’altra l’extensió. Per exemple, en el cas d’ideos.cat, el nom del domini és “ideos” i l’extensió “.cat”.

Abans hem dit que mai podrien haver-hi dominis iguals a internet, oi? Doncs en realitat sí poden existir dominis que continguin el mateix nom però mai amb una composició igual de nom més extensió. Per exemple: Poden existir altres dominis que siguin ideos.com o ideos.mx o ideos.org, però no cap altre que sigui ideos.cat.

Si et fixes, sempre canvia l’extensió, a pesar que el nom sigui el mateix. Cadascun dels dominis, només pel simple fet de tenir una extensió diferent, pot portar-te a pàgines web diferents i que no tinguin a veure res una amb l’altra.

Quantes extensions de dominis existeixen?

Actualment hi ha centenars d’extensions existents. Des dels més coneguts i utilitzats com el .com, .es o .cat fins altres que poden identifiquen el negoci en una ciutat determinada, com el .barcelona.

Però també hi ha dominis com el .org, .info, .store o altres fins i tot més picants…

Aquestes extensions es classifiquen en diferents nivells. De primer nivell, de nivell genèric o nivell de codi de país.

Aquestes extensions també ens ajuden a identificar el contingut de la pàgina web que anem a visitar o almenys, la seva “procedència”.

A grans trets i sense profunditzar. El .cat, per exemple, ens ajuda a identificar que el contingut de la pàgina web, com a mínim estarà en català i que l’empresa, gairebé segur, estarà ubicat a Catalunya.

O el .org, que s’utilitza majoritàriament per a organitzacions, majoritàriament sense ànim de lucre. O els .es, .fr o .mx, que ens identifiquen la identitat de la web en un país concret: .es per a Espanya, .fr per a França o el .mx per a Mèxic.

Què és un subdomini?

Segur que has observat en algunes pàgines web que el seu domini es compon de tres parts. Per exemple aixoes.ideos.cat.

Quan veiem un domini amb aquesta composició, li diem que és un subdomini, en aquest cas amb tres parts: subdomini, nom i extensió. On “aixoes” seria el subdomini, “.ideos” el domini i “.cat” l’extensió.

Aquests subdominis es poden utilitzar per vàries coses. Des de tenir un blog personal que pengi de la web mare o tenir una botiga online amb productes específics que vols que estiguin classificats fora de la teva web mare.

És important el nom del domini?

A priori sembla que no li hem de donar importància al domini que hem d’escollir per a la nostra pàgina web i majoritàriament se solen comprar els dominis que són iguals al nom de la nostra empresa.

Si tenim una empresa de construccions on el seu nom comercial és “Construccions Lapuente Garcia Associats”, el primer que et pot passar pel cap és comprar el domini “construccioneslapuentegarciaassociats.com”. Mmmm… no gaire recomanable, a no ser que hi hagi darrere una gran estratègia de màrqueting digital.

Per a aquesta constructora, seria recomanable per exemple l’adquisició del domini “lapuente.com”. Tot té la seva lògica: és curt, és fàcil de recordar i el domini inclou una sèrie de consonants fonèticament fortes, que ajuda als usuaris a recordar el nom amb més facilitat.

Però també és cert que el domini “lapuente.com” tampoc no desprèn massa informació del contingut de la pàgina web. Llavors poder sí que hem de jugar amb algun domini que doni pistes a l’usuari del seu contingut. Alguns exemples: “construccions.com”, “paleteslapuente.com”, a pesar que potser dificulta més recordar-lo, sí que ajudarà més al posicionament SEO de la nostra pàgina web.

Com registro un domini?

Els dominis es poden registrar mitjançant centenars d’empreses especialitzades i dedicades a això. Però estaria bé que li donessis un cop d’ull als diferents preus que ofereixen cadascuna d’elles.

Els dominis més freqüents o més coneguts, poden oscil·lar entre els 6 i els 25 euros anuals. Però hi ha dominis que poden tenir un cost molt més elevat: 75 € anuals o fins i tot més de 1.000 € anuals.

El registre de dominis és anual, a pesar que podem realitzar un registre de domini per a un període de temps més elevat: cada dos anys, cada deu…

Si no saps com registrar un domini i encomanes aquesta tasca a una tercera persona o una empresa o agència de màrqueting, és molt important que en el moment del registre, emprin les teves dades personals o de la teva empresa. T’ho expliquem:

Quan es registra un domini, es demanen dades de la persona o empresa que registra el domini. Però compte, per a l’ICANN, aquestes dades passaran a ser les dades del propietari del domini. Llavors, si la persona o agència que et registra el domini, no ho fa amb les teves dades, el domini quedarà registrat a nom d’aquesta agència. Quin seria el problema? En principi cap, però si hem observat casos de males pràctiques. Quan un client vol marxar de l’agència i reclama la seva pàgina web o el seu domini, aquesta agència o persona, li comunica que si marxa, ho perdrà tot, ja que el domini és de la seva propietat. Us recomanem que llegiu bé els contractes que signeu i mireu si hi ha algun tipus de clàusula sobre la propietat de dominis i allotjament web.

I com puc saber si el domini és de la meva propietat?

Existeix una eina molt utilitzada per les empreses que estem en aquest sector.

Es tracta d’una pàgina web que et facilita dades generals del nom el qual està registrat un domini, qui és el seu propietari, la data que es va adquirir, la data que caduca, on s’ha registrat, a quin país, etc.

Aquesta eina és who.is. És veritat que per tema de protecció de dades, per norma general, les consultes de dominis amb extensió “.cat” o “.es” és difícil que et doni un resultat de registre. El Who.is  sol funcionar millor per a registres .com, a pesar que una persona quan registra un domini .com, també pot denegar l’ús públic d’aquestes dades i per tant, tampoc veurem tota la informació.

Compartir artículo

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on pinterest
Share on telegram
Share on whatsapp
Open chat
Creus que et podem ajudar? Whatsappeja'ns!